Publikováno Napsat komentář

Chia – semínka místo ranní kávy

Chia (Salvia hispanica) je velice oblíbená rostlina, která je v některých oblastech Jižní a Střední Ameriky známá již asi 4000 let. Uvnitř plodu této 1,5 m vysoké rostliny se nachází toto malé oválné semínko, které je kromě jiného výborným zdrojem Omega-3 mastných kyselin. Kromě toho také obsahuje antioxidanty, vitamíny, minerály a také vlákninu. Cca 20% hmotnosti chia semínek je protein. Semínka jsou přirozeně bezlepková, tudíž je mohou s klidem zařadit do své stravy i lidé trpící celiakií.
Pozor by si měli dávat především osoby trpící nízkým tlakem, jelikož tlak ještě snižují. Osoby citlivější, či trpící nespavostí by chia semínka měli užívat pouze v malých dávkách (max 2 lžičky) ideálně ráno, jelikož na ně může působit silně energeticky. Zdraví jedinci mohou tohoto „energy“ potenciálu naopak využívat.
Zde Vám dáme několik tipů, jak chia semínka zařadit do svého jídelníčku:

– Zeleninové saláty – Myslete na chia semínka při přípravě běžných zeleninových salátů. Ideální je, pokud je salát vlhčí, či s přídavkem rostlinného oleje. Takto chia semínka nabobtnají a stanou se ještě lépe vstřebatelnými. Díky tomu také přestanou „skřípat“ mezi zuby.

– Ovocné saláty – Velice oblíbené, především v létě, kdy se na zahradách a lesích dají utrhnout čerstvé bobulovité plody. Rybíz, borůvky, maliny i ostružiny, jahody, angrešt. To vše si s chia semínky velice dobře rozumí. Nezapomeňte přidat trošku domácího medu a také zdravé koření- například mletý zázvor, skořici, či kardamon.

IMG_0196chia3

– Snídaně – Vaši tradiční snídani můžete obohatit lžičkou chia semínek a nakopnout tak Váš den. Záleží pouze na Vaší fantazii, s čím chia semínka zkombinujete. Nejčastější kombinace jsou s jogurty, marmeládou, mlékem při zalévání cereálií nebo přidání do smoothies a kaší.

– Obědy – Nebojte se zkoušet nové kombinace. Ať přidáte několik lžiček chia semínek do polévky chvíli před konzumací, či jimi posypete pečenou zeleninu zalitou olivovým olejem, určitě neprohloupíte.

– Chia semínka je vhodné přidávat do domácího pečiva. Na slano – domácí chléb, dalamánky, rohlíky. Na sladko – štrúdl, koláče, buchty s náplní, muffiny. Zkusit můžete také přidat do takzvaných RAW tyčinek. Ovšem nepřehánějte to s množstvím – pouze několik lžiček.

IMG_0255chia

– A jako bonus pro Vás máme i jeden tip pěstební – Přestože je Salvia hispanica poměrně náročná na podmínky při pěstování, neváhejte si to sami vyzkoušet. Pokud si na jaře v květináči předpěstujete ze semínek sazeničky, můžete koncem léta mít na zahradě netradiční rostlinu s fialovými květy.

Publikováno Napsat komentář

Jak si snadno namíchat své vlastní oříškové směsi

Dnes Vám přinášíme ověřené tipy na oříškové směsi, které si pravděpodobně oblíbíte. Pokud Vás již omrzelo jíst samotné jednodruhové oříšky, tak je tento článek přesně pro Vás. Výhody domácích oříškových směsí (oproti kupovaným) jsou jasné – kontrola nad poměrem jednotlivých surovin a samozřejmě nad tím, jaké suroviny si do směsi sami zvolíte. Nejprve si namícháte malou testovací dávku a pokud Vás tato chuťově uspokojí, namícháte si již větší dávku do zásoby. Pokud Vám naopak směs příliš „nesedne“, není nic jednoduššího, než-li některé složky vyřadit, či naopak přidat.

– SIMPLE MIX – Kešu a rozinky – Totální základ, kdy při konzumaci střídáte kešu s rozinkami. Přesto, že se jedná o velmi jednoduchou variantu, je mezi lidmi poměrně oblíbená.

– NATURAL – Pokud zrovna nemusíte kořeněné, ani sladké, ale oříšky milujete, toto je mix právě pro Vás. Mandle natural, kešu natural, lísková jádra, makadamy, pekanové a vlašské ořechy, para a surové pistácie. Tímto obsáhnete převážnou část u nás běžně dostupných ořechů a zároveň většinu výživných látek, které můžete svému tělu i mysli z ořechů dodat.

– SURVIVAL – Výborná energetická směs vhodná jako svačinka na jakýkoliv výlet, tůru, či po sportovním výkonu. Mandle loupané, kešu natural a makadamové oříšky doplníte libovolným poměrem sušeného ovoce – brusnice (klikva), rozinky, banán a mochyně. Kombinace sladkého s kyselým je vážně vynikající.

– DE LUXE – Jak již název napovídá, nejedná se zrovna o nejlevnější záležitost, nicméně, kdykoliv budete mít pocit, že se za něco máte sami odměnit, udělejte to!
Mango plátky (nakrájet na menší kousky), rozinky zlaté jumbo, makadamy, pekany a surové pistácie.

– PARTY MIX – Kešu solené, arašídy solené, mandle solené a arašídy ve Wasabi. K pivu, či na oslavu nového roku se jistě bude hodit.

Doufáme, že Vás dnešní tipy na přípravu směsí budou inspirovat. Dobrou chuť!