Publikováno Napsat komentář

Chia – semínka místo ranní kávy

Chia (Salvia hispanica) je velice oblíbená rostlina, která je v některých oblastech Jižní a Střední Ameriky známá již asi 4000 let. Uvnitř plodu této 1,5 m vysoké rostliny se nachází toto malé oválné semínko, které je kromě jiného výborným zdrojem Omega-3 mastných kyselin. Kromě toho také obsahuje antioxidanty, vitamíny, minerály a také vlákninu. Cca 20% hmotnosti chia semínek je protein. Semínka jsou přirozeně bezlepková, tudíž je mohou s klidem zařadit do své stravy i lidé trpící celiakií.
Pozor by si měli dávat především osoby trpící nízkým tlakem, jelikož tlak ještě snižují. Osoby citlivější, či trpící nespavostí by chia semínka měli užívat pouze v malých dávkách (max 2 lžičky) ideálně ráno, jelikož na ně může působit silně energeticky. Zdraví jedinci mohou tohoto „energy“ potenciálu naopak využívat.
Zde Vám dáme několik tipů, jak chia semínka zařadit do svého jídelníčku:

– Zeleninové saláty – Myslete na chia semínka při přípravě běžných zeleninových salátů. Ideální je, pokud je salát vlhčí, či s přídavkem rostlinného oleje. Takto chia semínka nabobtnají a stanou se ještě lépe vstřebatelnými. Díky tomu také přestanou „skřípat“ mezi zuby.

– Ovocné saláty – Velice oblíbené, především v létě, kdy se na zahradách a lesích dají utrhnout čerstvé bobulovité plody. Rybíz, borůvky, maliny i ostružiny, jahody, angrešt. To vše si s chia semínky velice dobře rozumí. Nezapomeňte přidat trošku domácího medu a také zdravé koření- například mletý zázvor, skořici, či kardamon.

IMG_0196chia3

– Snídaně – Vaši tradiční snídani můžete obohatit lžičkou chia semínek a nakopnout tak Váš den. Záleží pouze na Vaší fantazii, s čím chia semínka zkombinujete. Nejčastější kombinace jsou s jogurty, marmeládou, mlékem při zalévání cereálií nebo přidání do smoothies a kaší.

– Obědy – Nebojte se zkoušet nové kombinace. Ať přidáte několik lžiček chia semínek do polévky chvíli před konzumací, či jimi posypete pečenou zeleninu zalitou olivovým olejem, určitě neprohloupíte.

– Chia semínka je vhodné přidávat do domácího pečiva. Na slano – domácí chléb, dalamánky, rohlíky. Na sladko – štrúdl, koláče, buchty s náplní, muffiny. Zkusit můžete také přidat do takzvaných RAW tyčinek. Ovšem nepřehánějte to s množstvím – pouze několik lžiček.

IMG_0255chia

– A jako bonus pro Vás máme i jeden tip pěstební – Přestože je Salvia hispanica poměrně náročná na podmínky při pěstování, neváhejte si to sami vyzkoušet. Pokud si na jaře v květináči předpěstujete ze semínek sazeničky, můžete koncem léta mít na zahradě netradiční rostlinu s fialovými květy.

Publikováno Napsat komentář

Jak si snadno namíchat své vlastní oříškové směsi

Dnes Vám přinášíme ověřené tipy na oříškové směsi, které si pravděpodobně oblíbíte. Pokud Vás již omrzelo jíst samotné jednodruhové oříšky, tak je tento článek přesně pro Vás. Výhody domácích oříškových směsí (oproti kupovaným) jsou jasné – kontrola nad poměrem jednotlivých surovin a samozřejmě nad tím, jaké suroviny si do směsi sami zvolíte. Nejprve si namícháte malou testovací dávku a pokud Vás tato chuťově uspokojí, namícháte si již větší dávku do zásoby. Pokud Vám naopak směs příliš „nesedne“, není nic jednoduššího, než-li některé složky vyřadit, či naopak přidat.

– SIMPLE MIX – Kešu a rozinky – Totální základ, kdy při konzumaci střídáte kešu s rozinkami. Přesto, že se jedná o velmi jednoduchou variantu, je mezi lidmi poměrně oblíbená.

– NATURAL – Pokud zrovna nemusíte kořeněné, ani sladké, ale oříšky milujete, toto je mix právě pro Vás. Mandle natural, kešu natural, lísková jádra, makadamy, pekanové a vlašské ořechy, para a surové pistácie. Tímto obsáhnete převážnou část u nás běžně dostupných ořechů a zároveň většinu výživných látek, které můžete svému tělu i mysli z ořechů dodat.

– SURVIVAL – Výborná energetická směs vhodná jako svačinka na jakýkoliv výlet, tůru, či po sportovním výkonu. Mandle loupané, kešu natural a makadamové oříšky doplníte libovolným poměrem sušeného ovoce – brusnice (klikva), rozinky, banán a mochyně. Kombinace sladkého s kyselým je vážně vynikající.

– DE LUXE – Jak již název napovídá, nejedná se zrovna o nejlevnější záležitost, nicméně, kdykoliv budete mít pocit, že se za něco máte sami odměnit, udělejte to!
Mango plátky (nakrájet na menší kousky), rozinky zlaté jumbo, makadamy, pekany a surové pistácie.

– PARTY MIX – Kešu solené, arašídy solené, mandle solené a arašídy ve Wasabi. K pivu, či na oslavu nového roku se jistě bude hodit.

Doufáme, že Vás dnešní tipy na přípravu směsí budou inspirovat. Dobrou chuť!

Publikováno Napsat komentář

7 způsobů využití Kustovnice Čínské – Goji berry

O tom, co je to Kustovnice Čínská, nebo-li Goji bylo již napsáno, i vyřčeno mnoho. O jejích zdravotních přínosech pro lidský organismus také. Stačí vyhledat v jakémkoli obsáhlejším herbáři.
Je tomu zhruba 10 let nazpět, kdy k nám do střední Evropy dorazila „Goji tsunami“. Většina z nás tuto rostlinu a její plody vůbec neznala. V té době byla prezentována většinou obchodníků téměř jako „přírodní lék na všechno“, ale i nyní je často řazena mezi takzvané „superpotraviny 21. století a elixírem mládí“. Také na trh byla dodávána v různých kvalitách – od té nejkvalitnější, voňavé, vláčné, lahodné chuti až po přesušené plody , které byly cítit jako seno. Také cena Kustovnice se u nás od té doby velice snížila a stabilizovala. Plody Kustovnice jsou již na našem trhu takovou samozřejmostí, jako například rozinky. Ale i přesto všechno jsou často slyšet dotazy, jak vlastně plody Goji používat? Nyní Vám přinášíme několik tipů :

– Čaj – Snadné. Plody Kustovnice lehce opláchněte na sítku (stejně, jako se to doporučuje praktikovat i s ostatními plody), vložte do hrnku, či čajové konvice a zalijete horkou vodou. Můžete samozřejmě zkombinovat s čajovými lístky, či dokonce s lístky Kustovnice Čínské.

– Jogurt – Máte-li ve zvyku přidávat do stravy probiotické jogurty, či kefíry, můžete je navíc obohatit o plody Kustovnice Čínské. Můžete lehce přisladit lžičkou domácího medu.

– Směsi s oříšky – Také si sami doma připravujete své vlastní varianty mixů sušených oříšků a ovoce? Pokud jste to zatím nezkusili, smíchejte v libovolném poměru například kešu a lískové oříšky, rozinky a plody Goji.

– Tyčinky s datlemi – Výbornou svačinku vytvoříte tak, že do datlové hmoty (vypeckované máčené datle, které pomelete/rozmixujete) přimícháte plody Kustovnice, nadrcené kešu oříšky, konopné semínko a okořeníte skořicí. Vytvarujete do tyčinek a dáte lehce sušit do trouby/sušičky na ovoce, či pouze do chladničky. Testujte své originální kombinace.

– Pečená rýže s Goji – Pokud běžně připravujete rýži pečením, zkuste v poslední fázi pečení přimíchat pár hrstí Goji. Je to skutečná delikatesa.

– Švestková povidla s Goji – Ať už připravujete domácí povidla klasickým způsobem s cukrem, nebo bez, v hrnci, či na plechu, nebo dokonce v pomalém hrnci, zkuste ve finální fázi přimíchat plody Kustovnice. Je to skutečná lahůdka.

– Smoothie – Co k tomu dodat. Hrst Goji do smoothie ho obohatí o velkou dávku prospěšných látek.

Dobrou chuť!

Publikováno Napsat komentář

4 skvělé tipy, jak si pochutnat na zdravém konopném semínku

– Konopná čokoláda – Čokoládu, nejlépe kvalitní s vysokým obsahem kakaa, rozpustíte ve vodní lázni. Poté do ní přimícháte loupané konopné semínko + cokoliv, co Vás zrovna napadne 🙂 Kombinacím se meze nekladou. Mohou to být slané arašídy, rozinky, Goji (Kustovnice Čínská), Matcha, kurkuma, zázvor, chilli, makadamy, sezam, kešu, skořice, borůvky a tak dále.. Směs nalijete do vhodné nádoby a necháte v chladničce zatuhnout..

– Zdravější alternativa ke kupovaným sladkostem – Do hrnku nasypete loupané konopné semínko, přidáte menší množství panenského oleje (konopný, olivový), rozinky, nebo Goji (Kustovnice Čínská), osladíte kvalitním medem od včelaře a dochutíte například kakaem, Ceylonskou skořicí, mletým hřebíčkem, či zázvorem.

– Konopné mléko – V tomto případě lze použít loupané, ale i neloupané konopné semínko (toto se doporučuje po rozmixování přefiltrovat). Základem je několik hrstí konopného semínka a voda. Semínko necháte cca hodinu namočené a poté důkladně rozmixujete. Konopné mléko můžete osladit například medem, či datlemi, rozinkami a ochutit Ceylonskou skořicí, kakaem, zázvorem, či trochu netradičně, ale velmi zdravě mletou kurkumou, případně Matchou. „Třešničkou na dortu“ může být přidání několika kapek léčivého CBD konopného oleje (rád Vám poradím s výběrem), se kterým mám velice dobré zkušenosti.

– „Hrst na cokoliv“ – Můj nejčastější způsob, jak začlenit loupané konopné semínko do většiny jídel. Ať už jde o snídani (na chléb, do míchaných vajíček, do salátu), oběd (na pečenou zeleninu, či maso), či večeři (zeleninový salát, pečenou rybu), vždy se najde vhodná kombinace.

Přeji Vám hodně zdaru (nejen) při přípravě konopných pochoutek a připomínám, že většinu ingrediencí si u nás můžete rovnou objednat : www.oriskove.cz

 

Publikováno Napsat komentář

Jak se starat o zakoupené oříšky, semínka a sušené ovoce

Jelikož mám dlouholeté zkušenosti se skladováním, prodejem, přípravou i kontrolou kvality oříšků, semínek a sušeného ovoce, lidé se mě často ptají, jak se o tyto potraviny starat v období mezi nákupem a konzumací tak, aby se zbytečně neznehodnotili. V následujícím článku si vše vysvětlíme.

Ať už jste plody právě sklidili ze své zahrady, či jste si je nechali zaslat s Vašeho oblíbeného obchůdku, doporučuji Vám věnovat jim náležitou péči, aby jste o tyto vzácné dobroty v krátkém časovém horizontu nepřišli. Je třeba myslet na to, že my, lidé, nejsme jediní, kdo si na tyto zdravé pochoutky dělá nároky. Pokud jsou špatně uskladněny, mohou Vás o ně připravit různé plísně, broučci, červíci, moli a podobně.

Pokud je to možné, tak celé množství, které hodláte uskladnit, vysypte např. na podnos, nebo do mísy a pěkně prohlédněte. Pokud by se objevil např. již plod napadený plísní, či jiným nechtěným organismem, odstraňte ho od kvalitních plodů. Kvalitní plody, které Vám zůstanou je potřeba uskladnit ideálně v suchu a temnu. Tedy například do uzavíratelných skleněných, či plastových nádob, či alespoň do sáčků, které lze pořádně uzavřít. Tyto poté uložíte do spíže, či skříně mezi další potraviny. 

Pokud máte plodů veliké množství, o kterém jste si jisti, že jej nespotřebujete do cca půl roku, zvažte i možnost jejich zamrazení, či naložení dle různých receptů.

A nyní se dostáváme k fázi před samotnou spotřebou.

Jedná-li se o oříšky, či sušené ovoce, doporučuje se všeobecně před spotřebou důkladně opláchnout. Je jedno, zda se jedná o produkty ekologického zemědělství, či ne, ale nikdy si nemůžeme být jisti, zda na nějakém plodu neulpělo cosi, co bychom dobrovolně nevložili do svých úst. Přesto, že ve zpracovatelských podnicích probíhají přísné kontroly, může se stát, že již při sklizni na nich zůstane nějaká bakterie, zárodek plísně, prach, zbytek postřiku atd. Navíc například oříšky, které necháte máčet několik hodin jsou lépe stravitelné.

Doufám, že Vám bude tento malý návod ku prospěchu.

Mějte hezké dny!